صورت بندی تجدد دفاعی در کشورهای اسلامی /باز خوانی تطبیقی آرای اجتماعی بدیع الزمان سعید نورسی و سید جلال الدین اسد آبادی
نویسندگان
چکیده
تجدد دفاعی بازنمای تلاش متفکران اسلامی اوائل قرن بیستم برای رویارویی با تجدد و منطق شرق شناختی برآمده از آن در وضعیتی پسااستعماری است. این گفتمان از تجدد، با وارونه کردن ایده های مرکزی شرق شناسی ذیل مفاهیمی ازقبیل «پرسش از انحطاط و عقب ماندگی»، «تلقی ایده آلیستی از انحطاط و پیشرفت» و «برخورد گزینشی با تمدن غرب»، تلاش دارد اسلام را با مقتضیات منطق مسلط انطباق دهد و به مدد امر مدرن به دفاع از «امر ناب» برساخته بپردازد. مقالۀ پیش رو برمبنای چارچوب تحلیل گفتمان و با تکیه بر منطق شرق شناسی وارونه، درصدد است تا با بازخوانی تطبیقی آرای اجتماعی نورسی و سیدجمال، به خوانش بخشی از این مواجهه و واکاوی گفتمان برآمده از آن مبادرت کند. بازخوانی انتقادی آرای این دو متفکر نشان می دهد که با وجود تلاش نورسی و سیدجمال برای دفاع از اسلام و نهادهای آن دربرابر یورش استعمار، تلاش های نظری این دو، با فروغلتیدن در تلۀ شرق شناسی به بازتولید آن منجر شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی آرای سید جمال الدین اسد آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب
این مقاله به بررسی تطبیقی آرای سید جمال الدین اسد آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب با رویکرد نظری-معرفتی می پردازد. اسدآبادی بانی جریان نو اندیشی دینی است، جریانی که در نیمۀ نخست قرن بیستم بهوجودآورندۀ جریان دیگری به نام نومعتزلیان شد که امین خولی بانی آن بود و حسن حنفی نیز در حال حاضر یکی از برجسته ترین افراد نو معتزلی است. از روند تحقیق این نتیجه ها به دست آمد که سید جمال الدین از یک سو موافق است...
متن کاملآرای عرفانی بدیع الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور
پایان نامه حاضر، درصدد است با بازخوانی و تحلیل آرای عرفانی بدیع الزمان نورسی که در کلیات رسائل النور ارائه شده است، گامی ولو کوچک در جهت شناساندن بهتر و بیشتر این عارف برجسته معاصر، به جامعه علمی ایران بردارد. بر اساس شواهد و قراین، نورسی ابتدا بر طریقت نقشبندیه سیر و سلوک می کرده است؛ اما سرانجام با الهام از قرآن، طریقت نوری را بر پایه چهار اصطلاح قرآنی: عجز، فقر، شفقت و تفکر ابداع کرد که در ...
«نوسازی و اصلاح دینی ازدیدگاه سید جمال اسد آبادی»
سید جمال اسد آبادی (1897-1838م/1314-1254 ه.ق) ‘ یکی از برجسته ترین مصلحین مسلمان و از بانیان اصلی تفکر نوسازی جوامع شرقی ومسلمان در دوره معاصر‘ ضمن اینکه اندیشه های سیاسی و آرای اصلاحی اش ریشه درآراء و اندیشه های حکما و متفکران مسلمان قرون گذشته داشت‘ عمیقا متأثر از اوضاع و شرایط حاکم بر جوامع مسلمان و جهان اسلام در قرن 19م/13 ه.ق بود. این جوامع به علل فراوانی در اوج انحطاط و عقب ماندگی و در هم...
متن کامل«نوسازی و اصلاح دینی ازدیدگاه سید جمال اسد آبادی»
سید جمال اسد آبادی (1897-1838م/1314-1254 ه.ق) ‘ یکی از برجسته ترین مصلحین مسلمان و از بانیان اصلی تفکر نوسازی جوامع شرقی ومسلمان در دوره معاصر‘ ضمن اینکه اندیشه های سیاسی و آرای اصلاحی اش ریشه درآراء و اندیشه های حکما و متفکران مسلمان قرون گذشته داشت‘ عمیقا متأثر از اوضاع و شرایط حاکم بر جوامع مسلمان و جهان اسلام در قرن 19م/13 ه.ق بود. این جوامع به علل فراوانی در اوج انحطاط و عقب ماندگی و در هم...
متن کاملسیمای جامعه در مقامات بدیع الزمان همدانی
شناخت و تحلیل آثار ادبی و نیز زندگی آفرینندگان آن آثار بدون بررسی و تحلیل جامعهو فرهنگی که در سایه آن نشو و نما یافته اند، میسر نیست . به عبارت دیگر، تحقیق و تدقیقدر نحوه معیشت، روابط اجتماعی، باورها، شکست ها و پیروزی ها، دردها و شادی ها، و در کل،فراز و نشیب های جامعه ای که هنرمند در آن زندگی می کند، بررسی دقیق تر و جامع تر زندگیو آثار او را میسر می سازد .بدیع الزمان همدانی، پرچمدارمکتب ادبی نو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات اجتماعی ایرانجلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۴-۷۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023